Follow Me on Pinterest

02 december 2010

Mine kinesierier


Så langt tilbage jeg husker, har jeg været fascineret af Østen. Det fjerne Østen.


2 kinesiske lågkrukker fundet på loppemarked for 30,- stk. Står på mit kontor.


Man ved nogen gange ikke selv hvordan noget startede, andre gange ved man det. Når jeg f.eks. kan længes efter at se de norske fjorde, fjelde og stavkirker så ved jeg at det stammer fra dengang jeg læste Kristin Lavransdatter. Og blev grebet.


                                2 kæmpe kinesiske lågkrukker på konsol i vores entre. Elsker dem.



Eller når jeg tænker på et andet favoritsted Firenze, så ved jeg at det var Michelangelo der kaldte på mig.




                                                           Potteskjuler med fugle på kirsebærgrene.


Men lige præcis hvordan Østen startede ved jeg ikke, det har på en sær måde altid bare været i mig.



                                                    Buddha, Fu-hund og  røgelsesholder. Symboler og værdier.


På samme måde er det også mærkeligt at andre dele af verden ikke siger en noget.
Man bliver ikke grebet.
 Australien, Mellemøsten, Afrika og Indien er jeg aldrig blevet grebet af for eksempel. Selvom jeg har været der og synes der er smukt.



Beholder lavet af papmache og rispapir af handicappede i Korea. Kunne have købt hele deres produktion på stedet.


Der er meget. Østens mad, kultur, kunst og håndværk, arkitektur, havekunst, det åndelige og spirituelle, lægekunst og traditioner virker tiltrækkende på mig.



                                                  Papirruller med håndtegnede tusch motiver fra Korea.


Ensretning, undertrykkelse af borgerrettigheder, demokrati og ytringsfrihed som det kommer til udtryk nogen steder er ikke omfattet af min grebethed.




                                                  En dag ved jeg hvad de skønne papirstykker skal bruges til.

                                                  
Nobody is perfect.




                                              Lampe af papmache og rispapir med håndgjorte koreanske skrifttegn



Intet er perfekt nogen steder på jorden, heller ikke i vores del. Det skal man jo heller ikke gå rundt og bilde sig ind.




                                                      Mit smykkeskrin fra Hong Kong - og en vogter af en art.


Sådan er der så meget.
Mange af tingene er dekoreret med både smukt sammensatte farver og former, og er rig på symboler hvoraf jeg kun kender få, men jeg holder af at de er der.



                         3 små nuttede figurer købt på loppemarked


 
Kan vel aldrig skade at få energierne til at arbejde lidt for sig.




Der ligger et lille riskorn inde i hver smykkeholder skrevet med mine sønners navne i microskrift. Ifølge traditionen kommer de så aldrig til at mangle mad (velstand). Det er jo en god ting. 



Feng shui principperne kan mildne ulykker og fremme god og positiv udvikling.






                                            Min 3-benede frø, der vogter velstanden og rigdommen her i huset



psst...hallo frø, er du gået på pension????





22 kommentarer:

Nostalgia sagde ...

Herlige ting ! skjønner godt at du er betatt :-) selv er jeg svak for IMARI :-)

Ønsker deg en fiiin kveld !
Klem, Nostalgia

(eddas) sagde ...

Er så enig med det du skriver...en vet ikke alltid hvorfor noe tiltrekker oss...men østen er vel mystikken og det som er så annerledes enn det vi er vant med i kalde nord:)
Nydelige krukker ...
ha en kooos kveld..er meget kaldt i Norge nå...
eddaKlemer til deg

Mitt hvite hus sagde ...

Så kosleig ting du har... sånn er det bare noen ganger ..faller for ting uten helt å vite hvorfor..

man må lytte til sin indre stemme..

Ønkser deg en fin fin kveld..

klemmer )=)

ETT RÖTT MONOGRAM sagde ...

Du är berest Helle, så många länder du besökt. Och så vackra urnor du har, dom första som står på ditt kontor var så jättevackra. Och visst är det så, vissa länder fachinerar oss mer.
Ha det gott vännen
Kramar
AnnaMaria

Unknown sagde ...

Skønt indlæg, Helle! Gode ord og smukke ting:) Og ang. julepynten, så har jeg det lidt på samme måde - altså det med kælderen... Kommer lidt op derfra lidt indimellem, men det meste ligger trygt og godt i kassen endnu:) God aften! Knus; Heidi

Bird on a wire sagde ...

Flott innlegg Helle, og for noen vakre ting du viser frem.
Jeg har sånn sans for innleggene dine, de er så reflekterte og rører ved noe i hjertet.

Josefine sagde ...

Hei på deg Helle

Nå ble jeg nesten stum..
Så mye fint du har samlet! Jeg deler din fasinasjon for østen, men har dessverre ikke i nærheten av så vakre ting hjemme. Så heldig du er!
Krukkene og papiret, ja alt var så nydelig....

Høres ut som du har fått reist mye. Jeg har aldri vært i Østen, håper jeg kommer der en gang.
Er nok ganske fasinert av Afrika også, tror det må være Karen Blixen som gav den inspirasjonen. Men har ikke vært der heller. Kanskje en vakker dag..

Ønsker deg en flott helg, stor klem fra meg

Alvas Hobby og Garden Bird sagde ...

Så skjønne saker Helle!
Jeg var veldig fasinert av østen da jeg var i tenårene,(ja, det henger vel litt igjen ennå) og spesilet Kina.
Men har aldri vært der..
Virkelig nydelige krukker:))
Ønsker deg ei flott adventshelg!

Pia sagde ...

God morgon Helle!
Åh, så fina saker från fjärran öster... Jag har för länge sedan, då när jag flyttade från mitt barndomshem, haft kinesiskt inspirerad (och Japan) inredning, men nu är den borta. Nu vill jag ha DANSKT! Men mitt drömland (vackraste naturen jag vet) är Norge!

Ha en skön 2. Advent!

Kramar!

Fågel Blå sagde ...

Underbara urnor och annat fint du visar!!!!!
Så mycket fint du har!!!!!
Önskar ej en fin Helg!
Kram Kathrine

Crinoline sagde ...

Hei,Helle.For noen vakre ting du har samlet fra dine reiser. Kristin Lavransdatter (trilogien)har jeg lest mange ganger. Er ikke kommet så langt med juleforberedelser her heller.Sist uke var veldig travel,så i helgen skal jeg slappe av.Klem

Tone sagde ...

Hei Helle!!
Nydelige bilder, er også betatt av østen, spesielt Kina, der har jeg vært mange ganger og lengter alltid tilbake!!
Ha en nydelig helg
Klem

Unknown sagde ...

God formiddag Helle og takk for dine gode ord ;))
Så mye lekkert du har samlet, de krukkene du viser først her var så utrolig vakre!!
Østen er nok mystikkensland ,)
Nyt av disse herlige førjulsdager, ønsker en fredfull 2 advent ,)
God klem
Anki

Anonym sagde ...

Så vackert Helle, så mystiskt, så sensuellt och så mycket Helle-blues, men ändå inte!! Jag lapar i mig bilderna och skall titta extra noga när jag är klar med mina skrivna bokstäver.

Nej har inte åkt ännu, det är över julen först som jag skall till Paris. Men vet Du...... jag har fått det där JOBBET som platschef, oh jag har nog glömt att berätta om detta för Dig. Det kan betyda att jag måste ha mitt Bullerbyhus som sommarboende i stället! Men vi kan väl ha lite mailkontakt, saknar den!

När skall Du frita Din gisslan? Alltså den franska lilla barnsängen, och har Du sålt 'min lilla träkista' ;)???

Vem är det som har gått in pension kära Helle?

Love from me, varsegod och besök mig på min blogg idag, så skall Du få se på privathet!

Agneta

Ps.Santa Claus has the right idea. Visit people once a year.......Victor Borge, Ds

Jorunns hobbyblogg sagde ...

hei!
- du har virkelig mange spennende ting du har bilde av!

takk for hyggelige ord i min blogg, veldig koselig at du liker kortene mine :-)
- ønsker deg en fin adventsuke, klem fra Jorunn

susan said so sagde ...

coveting the blue + white ginger jars!

xox,
Susan

Bleudelavande sagde ...

Hi Helle such beautiful blue and white jars!!!
Tank you for passing and leaving your lovely comment.
Have a nice week.
Warm hugs.

Solveig sagde ...

Oj, så mange flotte ting du har fra Østen!! Veldig kjekt og spennende å tilføre ideer og inspirasjon fra andre kulturer. Det er jo disse kombinasjonene av forskjellige ting som gjør oss til den vi er;o)))
Ønsker deg en nydelig uke, kjære Helle!
Klem fra Solveig

Janne i Fagerlia sagde ...

Tror vi alle har favorittsteder som vi ikke kan forklare årsaken til. På et eller annet vis er det noen steder som tiltaler oss mer enn andre steder. Vil ikke si at jeg har sett hele verden akkurat, men en del utenlands har jeg reist. Likevel er Dalarna i Sverige som å komme hjem for meg......

Josefine sagde ...

God kveld Helle...

Bare innom med en stor klem, takk for din skjønne hilsen. Blir alltid så glad når du kommer innom med ditt blide ansikt og gode ord!

Du må aldri ha dårlig samvittighet om du ikke er innom på et innlegg. Jeg har oftere innlegg enn deg, forventer ikke at du er innom hver gang...du er helt sikkert en travel dame!

Håper du får kost deg litt i adventstiden, samt at det går bra med butikksalget:))

Vi blogges! Stoor klem

Unknown sagde ...

Hei Helle
Fantastiske fine ting fra Kina du viser. Jeg har en datter som samler på Buddaer...og jeg er stadig på jakt etter noen ekstra fine.
klem...ellen

Josefine sagde ...

Hei igjen Helle...

Så artig at dere skal til Helsingør i helgen også!! Vi skal være der sammen med Ellen og mannen, det hadde jo vært såå kjekt å kunne møtes over en kopp kaffe om det passer med tidspunktet.

Vi drar i morgen tidlig og reiser tilbake mandag, vi skal bo i Villa Snekkersten.

Hvis du sender meg en email med epost adressen din, så kan jeg sende deg mitt telefon nr. Da kan du jo ringe i løpet av helgen om du ser at dere får tid til et treff. ( min email adresse står nede på høyre siden på bloggen min)

Stor klem fra meg